Japp, där har ni mig. Ni vet, den där mannen som vill ha största och dyraste bilen som han kan åka 100 meter till kiosken med. Och dessutom klaga på bilskatt, bränsleskatt, vägskatt, mervärdesskatt och alla tänkbara skatter som begränsar hans frihet att som vuxen människa välja själv vilken jävla bil han vill åka i. Och på vilka vägar han väljer att köra på. Han har ju arbetat och betalat skatt i hela sitt liv!
Hur kunde det bli så här?
Ja, för det första är jag inte medelålders man längre, har blivit äldre än så. Dessutom provade vi två olika bilar och det det var minst lika mycket frun som valde en SUV framför den vanliga kombin. Men inte bara det…
När vi köpte bilen bestämde vi att det var den sista familjebilen vi skulle köpa. Att välja en rejäl och stor bil finns det flera anledningar till. Den främsta är att vi reser till “Riktiga Norrland” ca 3-4 gånger om året. Det är 65 mil enkel resa och det är inte ovanligt att vi har tvingats köra miltals genom ospårad snö eller åka zigzag mellan renar med smattrande ABS-bromsar. Skojar inte. Skulle aldrig riskera familjens säkerhet i en liten bil på vintern i Norrland. Dessutom stannar vi ofta en vecka så vi behöver verkligen en stor bil, särskilt om alla fyra hänger med och vi har skidor och vinterkläder med. Det gäller även om vi ibland har takboxen på.
Men nog om själva behovet. Då vi köpte bilen 2015 var den betraktad som en hyggligt miljövänlig bil. De allra flesta satsade på diesel. Men redan året efter var bilen det största hotet mot planeten man kunde tänka sig. Hur kan det bli så? Att både politiker och miljöexperter vände hand på ganska kort tid och gjorde oss till miljöbovar?
Dessutom fördomen alla SUV-ar drar flera liter bränsle per mil, vilket inte stämmer. Jag kollade nu under våren och den drar 0,83 liter diesel per mil med vår blandade körning, i centrala Gävle och framförallt motorvägsfart. Vill också tillägga att vi oftast använder motorvärmare på vintern. Och då menar jag främst inte dieselvärmaren utan vi monterade en motorvärmare på eldrift redan vid köp. En uppvärmd motor drar BETYDLIGT mindre bränsle vid start.
Ingen av våra tidigare bilar, förutom SAAB 9-3 sportkombi, har dragit så lite bränsle per liter. Vår betydligt mindre Peugeot 308 med ganska liten och svag motorstyrka betraktas nog som ett exemplariskt miljöval. Då vill jag bara tillägga att den drar 0,89 liter bränsle per mil. Men den går på bensin och inte diesel.
Det är väl ändå märkligt att vi konsumenter inte kan få vettiga råd och riktlinjer. Bilbranchen, intresseorganisationer, mydigheter, tjänstemän och politiker – är det så omöjligt att komma överrens om vad som är bra och vad som är mindre för miljön? Allt dribblande om etanol, gas, diesel och nu elbilar.
Nu är det väl ingen som tvivlar på att elbilen kommer att ta över helt och hållet på relativt kort sikt men varför då ge miljöbilspremier till svintunga laddhydrider med löjligt små batterier som räcker några enstaka mil? Det sämsta av två världar, enligt mig. Om man väljer laddhybrid istället för en renodlad elbil tyder det ju på att man avser att köra längre sträckor på fossila bränslen. Varför ska det premieras/rabatteras?
Såklart att vi kommer att satsa på en elbil, så snart det bara går. Jag hade förbokat en VW ID.3 redan förra året men eftersom jag blev arbetslös i slutet av februari valde vi att tacka nej och få pengarna tillbaka.
Just nu har vi två bilar, vi är tre personer med körkort och den fjärde håller på att ta. Jag tänker att alla hushåll som har två bilar borde satsa på åtminstone en elbil för alla kortare resor, d v s att man klarar sig på en räckvidd på kanske 15-20 mil innan laddning. För oss innebär det säkert 95% av våra resor.
Så snart vi vet hur ekonomin ser ut, och vilka som fortfarande bor hemma, kommer vi att välja en elbil. Sannolikt att vi behåller XC60-n och privatleasar en mindre bil typ VW ID.3 eller Peugeot e-208 för resor på närmare håll. Ser verkligen fram emot att åka elektriskt och ladda hemma med solceller så ofta det bara går.
Ursprunget till det här inlägget kommer från experimentet Live like a MP.