Vad definierar ett miljövänligt däck?
Bil- och däckindustrin. Suck!
I nästan hela mitt vuxna liv har jag känt mig både besviken och arg på bilindustrin. För egentligen har de hela tiden fortsatt att utveckla fossildrivna bilar istället för att snabbt ställa om till mer miljövänliga alternativ. Det har kunnat gå betydligt snabbare fram, om man bara ville.
I hälarna på bilbranchen har vi däckindustrin, som mycket sällan granskas ur ett miljöperspektiv. När jag jobbade med en digital miljöpresentation i mitten/slutet av nittiotalet gick det upp för mig att uttjänta däck hamnar på deponi eftersom de då ansågs alltför “giftiga” för att brännas. Åtminstone lokalt i Gävle/Sandviken.
Hur det är idag vet jag inte men jag har åtminstone sett att däck är belagda med en miljöavgift. Tror att jag betalade 80 kr för mina nya sommardäck, eller om avgiften kanske var för att bli av med de gamla. Same, same.
Vad är då miljövänliga däck? Det verkar inte alls vara en självklarhet när man googlar, trots att många däcktillverkare surfar på miljöbegreppen. Jag hittar tvärtemot inte någon definition som man kan lita på eller använda sig av med gott samvete. Däremot hittade jag färska artiklar om mikroplaster där slitage på bildäcken verkar vara en av de största bovarna.
Jag köpte nyligen nya Michelin Primacy 4 sommardäck till vår XC60. De anses miljövänliga utan att det finns några dokumenterade fakta att luta sig på. Det man själv kan gissa sig till är att däck är bra om de inte slits ut alltför fort, plus att de inte ska bidra till överdriven bränsleförbrukning. Därifrån får man dra slutsatsen att ett däck som inte låter alltför mycket (låg ljudnivå) och dessutom rullar lätt (bra rullmotstånd) sannolikt slits mindre och håller längre. Det är ungefär vad jag har kommit fram till och enligt de premisserna är Michelin Primacy 4 antagligen ett av de allra bästa köpen, kanske t o m det bästa. Däcket har också de toppegenskaper som den “vanliga” bilisten tycks fokusera helt och hållet på – väggrepp i vått och torrt, bromsförmåga och annat som har med själva körningen att göra.
Tidigare har jag alltid valt Michelin vinterdäck. Främst med tanke på att de enligt uppgift innehåller mindre gummi och mer syntetplast än andra märken. Trots detta är de lika greppsäkra som de övriga och framförallt att de håller betydligt längre. Jag har också kört på dubbfria däck sedan 1989 och ur miljösynpunkt är det klart bättre än dubbade. Framförallt beträffande vägslitage.
Men nu frågar jag mig – Är syntetdäck värre mikroplastavsöndrare eller överväger egenskaperna att de håller längre? Hur ska man veta? Det här är uppenbart ett område för någon nyfiken journalist att borra sig vidare i.
Ursprunget till det här inlägget kommer från experimentet Live like a MP.