En hållbar gräsklippare
Synen på fossila bränslen
I samband med att vår gamla Stiga gjort sitt i vårt hushåll började jag reflektera över livscykeln och olika typer av miljöpåverkan. En, av ganska få, fördelar med att åldras är att man har varit med om olika trender och upplevda hot kring miljöfrågor. Ett exempel är just vårt fokus när det gäller fossila bränslen som olja (bensin och diesel). Jag har listat tre olika aspekter på det:
- Oljan kommer att ta slut
- Cancerogena utsläpp
- Klimatpåverkan
OLJAN
Några av oss minns kanske oljekrisen på sjuttiotalet då arabländerna ströp tillgången på olja och vi tvingades ransonera bensin. Nu kanske det visade sig att det handlade mer om politiska åtgärder än den faktiska bristen på olja. Men det ledde också till att fler länder, bl a Norge, började leta efter och utvinna olja i en betydligt högre omfattning än tidigare. Och att USA ökade sin närvaro, minst sagt, i Persiska viken. Idag är det knappt någon som talar om en framtida brist på olja, åtminstone inte som ett omedelbart hot.
CANCEROGENA ÄMNEN
Bensin och diesel avger massor av cancerogena ämnen vid förbränning. Diesel är värre än bensin och trots katalysatorer och annan “rening” råder det inga tvivel om att de är onyttiga, sannolikt farliga, för människor. På nittiotalet satt kommunen (Gävle) upp en mätstation i centrum och det visade sig att de flesta partiklar påträffades på den närmaste halvmetern från marken. D v s där våra barn befinner sig. Trots detta anser en stor del av gävleborna att det är försvarbart att man absolut måste få köra bil i centrum. Hål i huvudet.
Vår Stiga har tankats med akrylatbensin sedan dag 1. Akrylatbensin kallas ofta “Miljöbensin” på macken. Framförallt eftersom det är en betydligt renare bensin än den vi vanligtvis tankar fordon med. Akrylatbensin tillverkas från ångorna vid raffinering av olja, vilket gör den dyrare än vanlig bensin. Men eftersom gräsklipparmotorer saknar all form av rening är akrylatbensin definitivt att föredra. Vid mätning av partiklar avger den 50-100 ggr färre tvivelaktiga partiklar än vanlig bensin.
KLIMATPÅVERKAN
Så till nutidens samtalsämne – klimatkrisen. Vanligtvis ligger fokus på koldioxidutsläpp och tyvärr ligger de på samma nivå för akrylatbensin som vid andra drivmedel. Samtidigt ska vi vara medvetna om att gräsklippare har en ganska blygsam drifttid. En timmes gräsklippning sägs motsvara ungefär en mils bilkörning, lite grovt räknat. Lite skämtsamt kanske man istället borde titta på den psykosociala påverkan på närmiljön när grannen startar motorgräsklipparen kl 07:00 en söndagsmorgon, särskilt efter en sen kväll. Buller är förövrigt en underskattad förorening som jag hoppas blir ett framtida miljöargument i högre grad.
RECYCLING
Vår Stiga har fungerat utan problem i två decennier men är nu utbytt mot en batteridriven. Vår första tanke var att skrota den gamla. Vi hade rådfrågat Återvinningen och enligt dem skulle vi tömma den på bensin, olja och därefter sortera den som metall. Kasta bort den i en container, alltså.
Men eftersom den fortfarande fungerade gjorde jag ett sista försök att få någon annan att fortsätta använda den. Pang, ut med en förfrågan på min Facebook. Det tog 3-4 minuter innan Ola skrev – jag tar den!
Hans Klippo hade nyss lämnat in och då kunde Stigan bli ett alternativ. Vi provstartade, som vanligt utan problem, och Ola påstod också att hans fru skulle uppskatta att den drev framåt på bakhjulen.
Alla glada och nöjda!
Ursprunget till det här inlägget kommer från experimentet Live like a MP.