GETA Sweden AB

Business consultant

SEP 2019 - FEB 2020 (5 mån)

TJÄNSTEN SOM BUSINESS CONSULTANT
Att söka en tjänst som Business Consultant på Geta var en chansning. Det visste jag redan från början. Men utifrån hur platsannonsen var formulerad och vilka frågor jag fick kring min kompetens, så kändes det värt att hoppa på jobbet. Det kunde till och med bli en närmast komplett sammanfattning av allt jag sysslat med tidigare i min karriär – IT/webb, digitalisering, marknadskommunikation, mediaproduktion, e-handel och inte minst att skapa och vårda goda kundrelationer. Jag såg verkligen fram emot att lära, resa, träffa och hjälpa framstående kunder inom detaljhandelsbranchen.

INTRODUKTION OCH UTBILDNING
Geta hade en välutvecklad onboarding-process från HR-sidan. Jag hade dessutom tur att få hänga med till Prag och träffa nästan samtliga kollegor i Europa, det var redan helgen innan jag officiellt skulle börja. Efter att ha kommit igång med utrustning, interna system och annat kunde jag inleda självstudier på inRiver PIM. De var ganska omfattande, särskilt då jag även tittade igenom samtliga videos och dokument som fanns tillgängliga. Efter att ha gått igenom självstudiekursen var jag så kvalificerad att gå BC-utbildning med certifiering. Jag och en kontorskollega reste till Amsterdam och vi blev båda godkända. Certifikatet är giltigt i två år.

ATT JOBBA MED INRIVER PIM
Mina kollegor i Getas inRiver-team satt i Oslo, plus ett par utvecklare i Belgrad, medan mina jobbarkompisar på kontoret i Gävle sysslade uteslutande med Episerver och e-commerce. Reste därför till Oslo en vecka för att få både övningar och skarpa, men realtivt enkla, kunduppgifter att ta tag i. Åter på kontoret i Gävle försökte jag utföra arbetet både självständigt och via mina Oslo-kollegors stöd på distans. Det fungerade oftast bra, när de hade tid över för mig. Att hjälpa kund (NordicNest) gick utan problem då de fortfarande befann sig i testmiljö. Vi importerade produktdata från deras befintliga webbshop i Epi och trimmade deras marknadsmodell. Efter ett par månader gjorde jag åter ett besök i Oslo för att komma vidare i min egen utveckling. 

Min upplevelse var att jobbet var betydligt mer Technical än Business, varför jag hade svårt att lära och få den omedelbara support som krävdes. Tycker att jag lyckades med inRiver-systemet framför skärmen men insåg att tekniken bakom låg ganska nära det jag sysslade med på IBS på nittiotalet. D v s ganska lika de arbetsuppgifter som jag då ägnade mycket möda och energi på att bli av med, när jag tog tjänstledigt från IBS för multimediastudier och sedan aldrig kom tillbaka. Att jobba operativt med parameterstyrda configfiler i Notepad++, hantera server extentions och formler i Excel, dag efter dag, var kanske inte den rådgivarroll jag trodde att jag hade sökt. Mina intressen och styrkor var snarare marknadsföring, affärer/e-handel och att hjälpa kunder.
I övrigt fungerade det bra med kundrelationerna. Jag och min kontorskollega som var säljare, lyckade övertyga en svensk kund att vi skulle bli deras inRiver PIM-leverantör, utan att Oslo var inblandade i samtalen. Det var förövrigt första gången det inträffade. Tyvärr blev det aldrig så att jag fick möjligheten att jobba vidare med den kunden. Jag slutade på Geta veckan innan det första workshoptillfället skulle äga rum.

DEN OBLIGATORISKA FRÅGAN: VARFÖR SLUTADE JAG?
Jag hade ju redan flaggat för att jag inte hade sökt mig till IT-teknik i första hand, så när min teamchef ville ta en “seriös diskussion kring min provanställning” var det ett ganska enkelt beslut. Det tog oss max ett par minuter innan vi var överrens om att det inte var någon större idé att fortsätta tillsammans. Vi skildes ändå som vänner och båda kände lika stor besvikelse över att vi inte matchade varandras förväntningar bättre.