Vem har råd med elbil?
När man diskuterar argument med elbilsskeptiker så hamnar man ofelbart till slut på inköpspriset. Självfallet först efter att man har påvisat att det går att ladda elbilen överallt och att man i värsta fall får hyra bil när man ska dra husvagn eller tung släpvagn. Likaså har man refererat till ett tiotal undersökningar som tydligt visar att en ny elbil är mindre kostsam att äga i längden än en ny fossilbil. Men ok då, elbilarna är i regel dyrare i inköp, främst eftersom de har minst en kraftig elmotor, plus en massa både tunga och kostsamma batterier.
(Bilden på bilden är en VW ID.4 som är Volkswagens kommande elbils-SUV, tack för lånet av bilden)
ELBILSPRISER
Ibland undrar man vilken föreställning olika människor har om vad en ny bil kostar. Som parentes kan jag nämna att vår snart sex år gamla Volvo XC60 D4 kostade strax under 500 000 kr när den var ny. Visst, en Tesla Model 3 eller en Polstar 2 hamnar på 600 000 kr eller kanske t o m 700 000 kr, och lite till, som maxad modell. Men det finns även andra alternativ som är betydligt billigare.
Att som Ebba Busch, KD sa i veckans partiledardebatt, där hon hävdade att en elbil kostar över miljonen, är en uppenbar felaktighet och en ytterst medveten överdrift. Dessutom vilseledande och sannolikt med syfte att attrahera och locka till sig sympatier från en viss typ av väljare. Vi kan bara gissa vilka.
Det märkliga var att hon sa det två ggr utan att en enda gång bli emotsagd av någon av de andra partiledarna. Det är svagt av dem och jag reagerade nästan mer på att att hon inte fick mothugg än vad hon verkligen påstod. Hon sa nämligen…
“– Den breda medelklassen, människor på landsbygden och småbarnsfamiljer ska ha möjlighet att delta i omställningen. Då kan man inte ha ett bonus-malussystem som i praktiken bara riktar sig till dom som har den goda ekonomin att köpa en elbil som kostar en miljon och uppåt.”
Det exakta citatet är enligt Allt om elbil (krönika) som också har en aktuell lista över tillgängliga modeller av elbilar i Sverige. Den ser ut så här…
- 3 elbilar under 300 000 kronor
- 12 elbilar mellan 300 000 – 400 000 kronor
- 9 elbilar mellan 400 000 – 500 000 kronor
- 0 elbilar mellan 500 000 – 600 000 kronor
- 4 elbilar mellan 600 000 – 700 000 kronor
- 3 elbilar mellan 700 000 – 800 000 kronor
- 2 elbilar mellan 800 000 – 900 000 kronor
- 1 elbil mellan 900 000 – 1 000 000 kronor
- 2 elbilar över 1 000 000 kronor.
Nybilspriserna är dessutom före miljöavdraget på 60 000 kr. De två elbilarna vars priser börjar över miljonen är Tesla Model X och Porsche Taycan.
Jag roade mig också med att söka snabbt efter begagnade elbilar. Jo, de finns. Även om de ryker ganska snabbt från bilhallarna.
Har tidigare tittat på Renualt Zoe som för vår familj kunde vara en lämplig andrabil. Hittade direkt två nästan nya (1000 mil/1-2 år gamla) Renualt Zoe för mellan 150-190 000 kr. Dessutom en äldre årsmodell som gått 4 700 mil för under 90 000 kr.
Varsågod Ebba, har du konkreta exempel på elbilar som sannolikt ägs och körs utanför din bekantskapkrets.
Ursprunget till det här inlägget kommer från experimentet Live like a MP.