Entreprenörsutbildning för vuxenstuderande (2018)

Entreprenörskap 100p

Vuxengymnasieutbildning i Entreprenörskap

Att kursen Entreprenörskap, 100 gymnasiepoäng, skulle ingå i vuxengymnasieutbildningen IT-utvecklare var ursprungligen min idé. När jag började mitt vikariat som biträdande rektor och ansvarig för IT-utbildningen insåg jag ganska snabbt att de studerandes chans till jobb efter utbildningens slut var närmast obefintlig, av flera anledningar som jag inte ska fördjupa mig ytterligare i.
Min tanke med att föra in Entreprenörskursen var framförallt att de studerande skulle lära sig mer om projektkunskap, både att driva och att delta i. Dessutom ska gymnasieskola uppmuntra till ett framtida företagande. Då är det bra att först kunna skilja på en innovatör och en entreprenör, egenskaper och drivkrafter, liksom annat som driver entreprenörskapet framåt. Gärna innan man kastar sig in i det traditionella “starta-eget-träsket” som den här typen av kurser brukar hamna i. Med det menar jag att risken är stor att kursinnehållet snarast fokuserar på frågor som har givna svar, medan entreprenörskap på riktigt istället handlar om att testa, misslyckas, justera, testa, misslyckas, justera, testa…osv.

Men kanske viktigast av allt är att de studerande själva ska bli mer handlingskraftiga, motiverade och känna att de kan prestera och vara till nytta för sig själv och andra. Personer som läser yrkesgymnasiekurser på komvux är vanligtvis unga vuxna som har misslyckats både en och två gånger tidigare. Inte minst med sina studier. De behöver ofta mer stöttning och pepp. Att då försöka hålla ihop gruppen tillför både energi från läraren och gruppen i sig. Komvuxstudier kräver inte hundraprocentig närvaro men erfarenheten visar att många i den här målgruppen inte klarar av att studera helt på egen hand. De studerande som har hög närvaro är också de som vanligtvis presterar allra bäst. Så är det bara. Därmed inte sagt att man behöver träffas fysiskt varje dag. Men en av distansstudiernas största svårigheter är just att hålla ihop en grupp genom att kontinuerligt kommunicera, skapa gemenskap (även grupptryck), lojalitet och egen motivation.
Upplägget på den här kursen var föreläsningar och diskussioner under några timmar på förmiddagarna (mån-tor), medan eftermiddagar och fredagar var vikta åt självstudier och grupparbeten.

Innovatör

Den extremt korta beskrivningen är att en innovatör är den som “hittar på” nya saker som inte andra redan har gjort. Det krävs alltså ett visst nytänkande, som kan bli till utav slumpen eller ett medvetet och metodiskt sökande (forskning och utveckling). 

Entreprenör

Här talar vi istället främst om driv- och handlingskraft. Att få saker att hända och om man misslyckas justerar man och provar igen, och igen, och igen. Entreprenören är den som tar innovationer från idéstadiet till verklighet (verksamhet, marknad, affärer)

Kursbeskrivning

Jag måste först säga att jag blev jättenöjd med den här kursen. Och om jag ska tolka elevernas kommentarer var de också nöjda.
Boken var bra och det egna materialet som jag producerade (PowerPoints) fungerade utmärkt. Förutom dokumentation försökte jag få med vettiga exempel och praktiska övningar, stora som små. Som extramaterial körde jag presentationsteknik, CV/jobbsök samt modern digital marknadsföring. En grupp provade också på agilt projektarbete.

Den största gruppövningen (delvis betygsgrundande) gick ut på att de studerande skulle skapa ett fiktivt företag. De gick från idé till en komplett affärsplan. Vi/de använde sig av den process som finns utförligt beskriven på verksamt.se som i sin tur är en “skarp” handledning för entreprenörskap och företagande.

Kursupplägg

Kurslitteratur
Boken – Entreprenörskap, fakta- och övningsbok, Gleerups förlag

Övrigt
Powerpoint (egna), tegelsten och verksamt.se

Betygsgrundande
Engagemang på lektioner och i det slutliga projektarbetet. Skriftlig kunskapskontroll (skriftlig tenta via Google forms)

Datum
Höstterminen 2018

Nyfiken på CVL-s (IT-)utbildningar?