Albumproduktion och lansering (2016)

Mirco Tinacci – Unidirectional Reactions

Produktion och lansering av Mirco Tinaccis andra album

Måste framförallt ge “cred” till Mirco som har komponerat, arrangerat, framfört alla intrument och dessutom spelat in digitalt i GarageBand på sin urgamla iMac från 2006 (som hann bli 10 år gammal innan allt var klart). Ska också tillägga att Anders Ross hjälpte till att både lära ut och supporta Mirco, som inte är den allra mest digitala person jag känner. Kanske snarare tvärtom.
Hursomhelst överraskade Mirco oss med välkomponerade, minimalistiska och sköna låtar som känns typiska för olika former av housemusik, exempelvis chill-out, ambient eller kanske den ursprungliga beskrivningen av deep house:

“Deep house är en genre inom housemusiken. Stilen har ofta ett relativt långsamt tempo jämfört med annan house. Soundet i deep house är ofta mjukare, djupare och mer atmosfäriskt än i traditionell house, med mer svepande ljud och mindre betonade trumljud. Deep house är tydligt jazz-influerad och innehåller också element från soul och funk.”

Jag och Anders fick vara smakråd. Mirco gjorde några mindre justeringar men det mesta var riktigt bra arrangerat och mixat. Vi är fortfarande förvånade. Inte över Mircos musikalitet men över att han själv fixade stora delar av tekniken.

För Mirco har alltid låtarna varit “skivan”. Kanske inte det arbetssätt och “släpp” som är vanligt bland yngre houseproducenter. Men vi gjorde en CD-skiva till slut.
Allas vår vän Jonas Strömberg på Slowbeat Studio mastrade alla låtar. Därefter beställde jag 100 CD-skivor med tryck från Skivtryck.se. Själva albumfodralen producerade vi själva. Vi printade på Arkitektkopia, köpte tomma CD-askar och ägnade en kväll åt att sätta ihop allt till en komplett CD som var redo för promotion, försäljning eller för att bara skryta med och ge bort till kompisar.

Förutom albumproduktion skötte jag lansering och all marknadsföring, först och främst registrerade mircotinacci.com, skapade Facebooksida, konton på SoundCloud och Youtube. Det gjordes också en hemsida som numera är nerlagd. De mesta av materialet samt publiceringar gjordes av mig, förutom ett par filmer som producerades av Bill Magnusson (Artistnamn: Techgunk).
Inför lanseringen blev Mirco intervjuad av Larry Forsberg i P4. Tillsammans ordnade vi dessutom en releasefest på Restaurang Brända Bocken där det dök upp ett femtiotal personer som köpte ett trettiotal CD-n. Mirco deltog också som föreläsare för Studio Monoton medlemmar (Folkuniversitetet) samt signerade CD-n på Allatiders Skivhandel i Gävle.

En viktig del i marknadsföringen var också att göra låtarna tillgängliga digitalt. Jag köpte en digital tjänst (Ditto Music) för att få albumet publicerad på samtliga kända streamingtjänster i världen. Vi provade detta under fyra års tid men har nu beslutat att enbart publicera låtarna på YouTube och möjligen Soundcloud.
Mirco blev tyvärr inte miljonär på den här skivan. 🙂

 

LAnsering/releasefest

Restaurang Brända Bocken, Gävle – 8 maj, 2016.
Annonserades via A3-affisch samt Facebook/Instagram (Facebook Ads Manager), plus att vi fick lite draghjälp via intervjun i P4.

Digital marknadsföring

Samtliga kända streamingtjänster som exempelvis Spotify, iTunes, Tidal, Amazon, Google Play m fl).
Information och prelyssning på Facebook, Youtube, Soundcloud och mircotinacci.com (borttagen)

Chans till provlyssning...

Projektbeskrivning (album/CD)

Det hela började med en fotosession. Mirco var inte alls i mental toppform just den dagen men jag fotade flera porträttbilder. Vi kom ganska snabbt överens om bilden på front cover. Porträttbilden på omslagets baksida och själva cd-n fick jag “vänta ut” ett godkännande på. Jag är framförallt nöjd med den överexponerade med “RGB-ögon”.

Idéen med att spegelvända C-na i artistnamn och titel var redan gjord av en annan person (glömt namnet). C-na fick vara kvar men jag gjorde all övrig design, layout och typografi.

Vi valde att jobba vidare med samma grafiska maner på andra trycksaker, sociala medier och digitala kanaler (webb).

Mediaprojekt

Verktyg
Hela fodralet är designat och layoutat i Photoshop, med MASSOR av lager och varianter.

Bilder
Jag har fotat porträtten samt övriga bilder (scooters, solnedgång, nät)

Tryck
Skivtryck.se (cd) samt Arkitektkopia i Gävle (print).

Date
Maj 2016

Nyfiken på Mirco? Besök Facebooksidan...