Matevenemang (2019)

Food Walk Gävle

Food Walk Gävle

Guidade matvandringar, s k food walks, finns på många turistorter och framförallt i storstäderna runtom i världen. I Sverige är det framförallt Food Tours Stockholm som arrangerar matvandringar året om, men det finns även liknande matevenemang i andra, betydligt mindre, svenska städer. Food Walk Gävle bygger till stora delar sitt upplägg på Food Tours Stockholms koncept.

SÅ FUNKAR DET
En matvandring genomförs i grupper om max tolv deltagare. En guide lotsar runt sällskapet på ett antal restauranger, caféer eller angränsande verksamheter, under ca 4-5 timmar. Vi har valt en lördagseftermiddag innan serveringen har öppnat men när personal ändå är på plats för att förbereda inför kvällens ordinarie gäster. Allra helst har någon i personalen, ofta restaurangens ägare, något unikt att berätta, eller så berättar guiden om stället och/eller maten. Det serveras smakportioner och ibland ingår även dryck, utöver vatten. Om inte, så ges det möjlighet att köpa extra dryck. Food Walk Gävle erbjuder varje gäst en flaska med kranvatten vid starten. Gästrike Vatten sponsrade med pantbara PET-flaskor under 2019.

INFÖR FOOD WALK
Jag hade identifierat tre uppgifter som var särskilt angelägna att lösa:

  1. Ragga intresserade restauranger
  2. Bygga webb för biljettbokning och betalning
  3. Marknadsföra och locka betalande deltagare

RESTAURANGER: Med viss vånda satt jag ett datum för att börja bearbeta restauranger. Jag skrev en ganska detaljerad beskrivning av upplägg, villkor och annat som förklarade hur jag hade tänkt mig. Ingen orkade nog läsa igenom allt, vilket även visade sig senare. Jag valde att satsa på de mest intressanta restaurangerna först och både Verovin och Matildas var ganska snabba att hoppa på. Några tillfrågade tackade faktiskt nej, vilket jag var glad över i efterhand när jag hade lyckats få ja från andra, mycket bättre alternativ.

WEBBPLATS: Jag funderade på flera olika webbverktyg men slog ganska snabbt till på WordPress med Elementor som Page Builder. Testade också ett nederländskt bokningssystem (SaaS) innan jag gav upp och valde samma som Stockholm – Bokún, ett ursprungligen isländskt system som hade köpts upp av Tripadvisor. Jag fick hjälp med uppstart från support i Boston. Som betalningsleverantör valde jag PayPal och öppnade ett Business-konto hos dem. För det krävdes F-skattsedel (eg. FA-skattsedel) som jag redan hade ordnat via Skatteverket.

MARKNADSFÖRING/FÖRSÄLJNING: Webben fick vara platsen för konvertering (köp) medan sociala medier användes för kommunikation och erbjudanden. Jag hade redan bestämt mig för att ge procentrabatter som minskade ju närmare respektive tillfälle man kom. Första premiärturen blev snabbt bokad av vänner som jag bjöd in via min privata Facebook-profil. Inför efterföljande matvandringar annonserade jag via Facebook/Instagram. I ärlighetens namn gav det väldigt lite, även om det var intressant att se att målgruppen framförallt bestod av kvinnor i övre medelåldern.
Via tips blev jag kontaktad av GD-s nöjesreporter. Samma dag som reportaget publicerades i tidningen och i deras sociala medier, fick jag också lite radiotid i P4. Efterföljade dygn var samtliga kvarvarande turer (60 biljetter) slutsålda!

 

HUR DET GICK?
Matvandringarna blev mycket uppskattade. Allt fungerade i det närmaste perfekt under aktiviteten. Mindre bra gick det med några restauranger som valde att hoppa av med relativt kort varsel. Skälen varierade från ont om tid till andra prioriteringar och rena missförstånd. Det innebar ett stort jobb att ordna fram nya och att samtidigt försöka skapa en vettig gåordning, varje gång det blev avhopp eller ändringar.
När tre lyckade matvandringar var genomförda hoppade två av “reserverna” av. Då ställde jag in de två återstående och betalade tillbaka pengarna till alla som hade köpt biljetter. Trist, men jag orkade inte springa runt och ragga nya, plus att ändra rutt och tider ännu en gång. Heder åt Söders Källa, Café Maze och Lilla Tjuren som deltog alla tre gångerna och även ville ställa upp på återstående två turer, enligt den ursprungliga överrenskommelsen. Övriga som deltog vid minst ett tillfälle var Adrians, Grands Veranda, Brasserie Absint samt Verovin och Matildas, som nämndes tidigare.

INGEN FORTSÄTTNING 2020
Jag konstaterade efter första gångerna att jag knappast skulle göra om detta igen på egen hand, om det nu skulle bli tal om en fortsättning. Framförallt då restaurangerna strulade och det gick mycket (fri-)tid på kvällar till att rodda i detta. Nu hade jag vidtalat två personer som var intresserade av att hjälpa till, både med att arrangera och att guida. Men jag valde att sätta Food Walk Gävle on hold av framförallt en anledning – A-kassan.
Då jag blev arbetssökande i feb/mars 2020, hade jag en lååång mejldialog med A-kassan om ersättningsnivå. Trots att jag hade varit heltidsanställd innan envisades de med att försöka få mina tre matvandringar till ett aktivt företagande. För att få slut på eländet valde jag att avsäga mig min FA-skattsedel och påpeka att egenföretagandet (eg. hobbyverksamheten) var avslutat. När sedan Coronan gick in i ett allvarligare skede och regeringen utlovade snudd på “A-kassa till alla med nästan obefintliga krav på medlemskap” snabbade man på ärendet och jag fick till sist mitt beslut och mina pengar. Det tog sex veckor. Jag avklarade dessutom mina sex obetalda karensdagar veckan innan de slopades för alla andra.

Projektbeskrivning

ETABLERING, LANSERING OCH HÅLLBARHET
Att evenemanget skulle vara “hållbart” var något som växte fram under planeringstiden. Hade bl a en kort men bra dialog med Region Gävleborg om vikten av detta. Det var också naturligt att allt skulle skötas digitalt. Såklart. Inte bara bokning och betalning utan all marknadsföring och kommunikation.
Jag erbjöd dessutom en liten procentrabatt om deltagarna gick, cyklade eller åkte kollektivt till och från food walken.

Sponsrade inlägg i sociala medier i all ära. Men inget slår lokaltidningen och deras digitala kanaler. Om man verkligen vill få uppmärksamhet ska man försöka få PR via en redaktionell artikel. Om inte det är möjligt ska man verkligen överväga att köpa annonsering istället, eller varför inte båda alternativen. Min erfarenhet är att lokala medier fungerar mycket bra, åtminstone i Gävle med omnejd.

MArknadsföring

Hemsida med biljettbokning
WordPress/Elementor, Bokún bokingssystem med PayPal som betalningsleverantör, integrerat i webbplatsen (med html-kod).

Facebooksida
Ca 300 följare och en bra kanal att interagera, samt att erbjuda restplatser på.

PR och media
Trevligt skriven artikel på GD Nöje. Kortare intervju i P4.

Datum
MAJ 2019 – SEP 2019

Det mesta av dialogen med deltagarna skedde på Facebook