Koncept för musikproduktion (2011 >)

Studio Monoton

Studio Monoton - by Folkuniversitetet

Då jag började som Avdelningschef på Folkuniversitetet i Gävleborg var en av drivkrafterna att involvera mig i den del av folkbildningen som omfattade musik. Musik är det absolut största folkbildningsområdet för de flesta studieförbund. Det fanns en musikverksamhet i Bollnäs sedan länge, samt en relativt ny satsning i Gävle där man hade ett samarbete med upSweden och deras upplägg.
Det tog mig ca 3-4 månader att inse att vår folkbildning inom musik i Gävle var helt beroende av 15 ungdomar i en källare som genomförde MASSOR av studietimmar. Som så många gånger annars – en mycket bra verksamhet, framförallt för sysslolösa och ibland rotlösa ungdomar, men inte särskilt folkbildningsmässig. Det var, och är, svårt att upprätthålla och leva upp till folkbildningens regida och gammalmodiga regelverk med antalet samtidiga deltagare, max antal studietimmar/grupp/år och kravet på timredovisning (på pappersblanketter).

Vår nya strategi blev att utveckla en egen musikverksamhet med delvis annat innehåll och upplägg. Tillsammans började vi gemensamt att skissa på ett helt nytt koncept. Både för hur folkbildningen skulle matcha musiker/producenter men också för att hitta en egen nisch, inte minst för att undvika att kanibalisera på andra studieförbunds akter/timmar.

Målgrupp och lokaler

Vår satsning blev framförallt mot akter som sysslade med techno/house, electronica och liknande. D v s mer musikproducenter än traditionella musiker som spelar intrument och sjunger. I vårt koncept satsade vi på “projektstudios” som bestod av dator med musikprogramvara, bra ljudkort, schyssta högtalare, keyboard samt tillgång till mikrofoner och annan gemensam utrustning. Namnet Studio Monoton var en särskiljning från Folkuniversitetet, som kanske mer utstrålar en akademisk värld som ligger ganska långt ifrån en modern musikproducent. Våra akter var ofta ungdomar, många med invandrarbakgrund, som var arbetslösa som hade jättemycket tid till sin musikutövning. Vi lyckades hitta en ledig lokal som tidigare används av IDKA, och före det Sveriges Radio. Utmärkta lokaler för tal, något mindre bra för hög musik skulle det visa sig.

Vi byggde vår första studio, den musikanvarige och jag, Det var faktiskt ett taktiskt drag av mig att ta in en inredare från Ikea istället för att riskera att bli osams om utformningen. Det gjorde att vi fick en ganska enhetlig inredning som även passade till kontor och kanske också en något bredare målgrupp. Musikprylarna var främst anpassade för techno/house men funkade ganska bra till all musik, inkl körer och annat.
När allt var på plats tog vi hjälp av designkollektivet Edge som hjälpte oss att arrangera en praktfull invigning med musik, mat och många besökare. Loggan och grafisk profil togs fram av Mikael Dunker, som då var marknadsansvarig på Järnvägsmuseet i Gävle.

Studio Monoton, Nygatan, Gevaliapalatset

Kortfattat kan vi påstår att Studio Monoton ganska snabbt blev ett namn att räkna med i Gävle. Tack vare att vi etablerade musikverksamheten på en mer seriös nivå, lyckades vi också vinna en upphandling att utbilda elever i Ljudproduktion för Komvux räkning. Nu hade vi vuxenstuderande på dagtid, instrumentalmusik och sång på sen eftermiddag/tidig kväll och resten av kvällen bokades två studios av våra ordinarie akter/musikproducenter.
Tyvärr började vi få klagomål från de boende i huset. Tillsammans med fastighetsägaren utfördes en professionell ljudmäning nere hos grannen. I ärlighetens namn var det bra isolerat, jämfört med i övriga huset från sekelskiftet. Men vis av erfarenheten av ljudmätning och gränsvärden; man är helt chanslös som den som orsakar problemet. Det får i princip inte läcka något som helst ljud, och särskilt inte Techno. När grannen under stördes av bastrummepedalens mekaniska ljud till det digitala trumsetet insåg vi att allt var över. Vi kom överrens med fastighetsägare om att få krypa ut kontraktet och vi började genast leta nya lokaler.

Studio Monoton, Industrigatan, Sörby Urfjäll

Vi hittade nya lokaler i ett industriområde med minimal risk för att störa andra. Enplanare och en helt egen flygel på huset. Vi anpassade till Studio Monoton-look och investerade en hel del pengar, tid och energi.
Det här bygget är nog en av de roligaste projekten jag någonsing gjort. Det blev snyggt, funktionellt och trivsamt. Verksamheten växte och vårt tidigare koncept fungerade jättebra. Målet var att man skulle trivas så pass bra att man inte ville vara någon annanstans. Det märkes både på akterna och inte minst på vår egen personal. Vi hade ett flertal avdelningsmöten och samtliga våra personalfester på Studio Monoton.

Musikverksamheten i Bollnäs

Samtidigt fanns det en fungerande musikstudio vid vårt lokalkontor i Bollnäs. Upplägget var att vi hade en musikansvarig som främst spelade in grupper live i studion. Problemet var att grupperna och studiecirkeltimmarna minskade år efter år och det fanns till slut inte ekonomiska möjligheter att fortsätta. Det gällde även den övriga folkbildningen i Hälsingland. Vi blev tvungna att avveckla verksamhet och säga upp personalen. Vår musikansvarige i Bollnäs blev erbjuden en halvtidstjänst som han valde att tacka nej till.

Vi hade ca 1,5 år kvar på hyreskontraktet och valde därför att göra en sista satsning på musikverksamhet i Bollnäs. Vi hittade en positiv person som ville hjälpa till att driva studion, utöver sin ordinarie IT-tjänst inom en annat organisation på Heden. Det resulterade i att vi rustade lokalerna, bytte utrustning och skapade Studio Monoton i Bollnäs. Genast hade vi 6-8 nya grupper som ville ta del av vårt koncept. Förutom utbildning och inspelning upplät vi ett ett par replokaler till några grupper. I Bollnäs med omnejd spelar man vanligtvis någon form av rockmusik, medan väldigt få ägnar sig åt techno/house och musikproduktion med synthar och DAW (musikprogram).

Det tog inte jättelång tid förrän det skar sig mellan Folkuniversitetet och grupperna. Det är bara att konstatera att Studio Monoton-konceptet inte passar för band som huvusakligen repar, dricker öl och vill “spela ute” för sina kompisar. Grupperna som repeterade störde dessutom grannarna (24/7 taxiväxel). Någonstans där avslutades epoken med musikverksamhet i Bollnäs.

 

VAd hände sen?...

Det var väl någonstans efter misslyckandet i Bollnäs som vår musikansvariges intresse växlade över från musik till drönare och teknik. Han lessnade på att alltid jaga akter och studiecirkeltimmar och avslutade sin anställning för studier. Vi anställde en ny musikansvarig som lyckades behålla de flesta akterna och även såg till att kontakterna med Högskolan i Gävle utvecklades med bl a en arbetsplats utrustat för podcasts.

Under de sista två åren under min tid på Industrigatan hade vi två inbrott. Polisen menade att det var “typiskt knarkare” som letade snabbsålda grejer och ingen av dessa ledde till några större förluster eller driftsavbrott. Men några månader efter att jag hade lämnat Folkuniversitetet inträffade ett omfattande inbrott som ganska uppenbart var en insideraffär. Man noterade att någon av akterna som hade egen “larmtagg” utnyttjade det tidsglapp som uppstod medan allt var obemannat till dess att larmet slogs på vid midnatt.
Något halvår senare flyttades hela Studio Monoton till city i samma hus som övriga Folkuniversitetet med kontor och utbildningssalar. Där han man riggat rum för musikproduktion. Man har också utrustat en podcast-studio i Högskolans lokaler. Den musikansvarige arbetar fortfarande kvar och vi träffas fortfarande då och då. Det gäller förresten hela personalen på Folkuniversitetet i Gävle.